
Merger, Monapoly &? A Free Press 
STE’PHEN’ R. BARNETT 
Mr. Barnett, a professor of law at the University of Califor- 
nia, Berkeley, specializes in the mass media. 

The old journalistic saw that “newsmen  don’t make news” 
sounds quaint these days.  With reporters jailed for re- 
fusing to identify their .confidential sources,  with the gov- 
ernment accusing newsmen of “ideological plugola” and 
being accused in turn of seeking to control both public 
and private television,  with the press and broadcasting 
caught up in public controversy at almost every turn, the 
news  media are installed as one of the major beats in the 
land. 

But not all issues  involving the media have attracted the 
coverage  they  deserve. One hears much about reporters’ 
subpoena% .and  the threat they pose to the public’s  right 
to know, but considerably less about other controversies 
involvinglhe media, the government and the First Amend- 
ment. The whole subject of media concentration some- 
how eludes the nation’s  newspapers and TV stations. Two 
years ago, for example,  when  Congress  made its own 
contribution to newspaper  monopoly  by passing the 
Newspaper Preservation Act, the  publishers’ lobbying 
campaign  was backed up by studied blandness in the 
nation’s press (see  “The ‘Failing’ Newspaper Probe:  The 
Press Dummies Up,”, by Arthur E. Rowse, The Nation, 
June 30, 1969). Last summer, when the industry took 
another major step, toward  monopoly by killing major 
newspapers in Boston,  Washington and Newark, the help 
provided by the Justice Department was overlooked in 
the-media. At present, the leading nonstory is the pro- 
posal of the Federal Communications Commission to 
break up common  ownerships of newspapers and broad- 
cast stations in cities throughout the  country-an un- 
commonly important and controversial issue that may 
be unrivaled for the thoroughness with  which the media 
mave blacked it  out. 

Newspaper-Killing Mergers 
and the Justice Department 

Death came last summer to the Boston Herald-Truv- 
eler, the  Washington Daily News and  the Newark News. 
With a slight variation of technique in Newark, each 
paper was sold to a competing publisher and closed down. ’ 
Boston and Washington are thus reduced to two  news- 
papers each, making New York  the only U.S. city  with 
three separately owned, general circulation dailies, New- 
ark now has one-publisher  monppoly, as do 96 per cent 
of the daily-newspaper cities in the country. (Another 
twenty-two cities have, two?publisher  monopolies-“joint- 
operating agreements,” exempted from the antitrust laws 
by the Newspaper Preservation Act, whereby two pub- 
lishers agree to fix prices, split profits and otherwise pool 
their  economic interests, while supposedly still competing I 
in the news and editorial spheres. Real newspaper com- 
petition  survives in only  some  thirty-five cities, less than 
3 per cent of the total.) 

Press coverage of the three recent newspapkr deaths, 
” 

76 . 

I, ’, 

followed the established pattern, for such  occasions-long * 

stories quoting the tear-stained statements of the publishers 
involved,  nostalgic obituaries, farewell editorials citing the 
lesson for labor unions. Firigers were pointed at tele- 
vision competition, at the growth of the suburbs, at 
increased labor costs.  Missing,  as  usual,  were inquiries 

‘ into the actual causes and circumstances of death. No one 
suggested that the three cases  were  classic illustrations 
of what some consider a primary cause of newspaper 
monopoly in this country-simple  violations of the anti- 
trust laws,  acquiesced in by the Justice Department out ’ 

of deference for the political power of newspaper pub- 
lishers. 

The media  offered a special explanation for the death 
of the Herald-Tra3eler in Boston. They blamed it on the 
FCC, which  in the celebrated WHDH case had lifted the 
HeraZd-Traveler’s TV license in the interest of reducing 
concentration of control. The indictment of the FCC 
was  spelled out  on the editorial page of The Wall Street, 
Journal on July 17 by Louis M. Kohlmeier, a member 
of the  paper’s  Washington bureau and author of a book 
on the regulatory agencies: 

The  case of the Herald-Traveler began with the FCC 
attempting  to  provide  Bostonlans with a greater  diver- 
sity of broadcast and prmted information and opinion. 
“It is important in a free  society,” the commission  nobly 
declared, “to prevent concentration of control of the 
sources of news and opinion.” It ended, 14 years later, 
with Bostonians.left with the same number of broadcast 
stations  and  one  less  newspaper. . . . 
The same line had been aired by the CBS radio net- 

work in a March 19th broadcast of CBS Views the Press 
(a program  supposedly  designed to criticize the media, 
but commonly  used to voice the corporate position of 
CBS on issues of government regulation). Noting the 
turnover of Bostori’s Channel 5 to its  new proprietors and 
the publicity that the Heriiid-Traveler would fold, CBS 
concluded that the case “has brought to light  an ironic 
contradiction in federal communications policy.” It ex- 
plained: 

In the WHDH ruling,  the FCC was implementing a 
policy  designed to reduce  media  monopoly  and  ensure 
that the  American  people  are provided with  diverse  and 
competitive  sources of  news,  information  and  entertain- 
ment. If the Herald-Traveler does fold, however,  the 
action  against WHDH will have an effect  precisely op- 
posite that goal. 

That the FCC had dealt a blow  to the people of Boston 
was not as evident as the media made out. If the owners 
of the Heruld-Traveler had not lost  their TV license,  they 
might indeed have kept the newspaper  alive. But they 
might  have folded it anyhow-as the Scripps-Howard 
chain folded its Washington Daily News a mohth later, 
while continuing to hold  five TV licenses.  Moreover,  even 
if the Heruld-Traveler had survived, it does not follow 
that Boston would, not have lost a newspaper. If the 
Herald-Traveler had not folded, the paper that bought it 
out, Hearst’s Record-American, probably would  have. As 
Boston  newsman Jack Thomas, writing in the ~olumbiu 

TWE NATIoN/Januw 15, 1973 



Journalism Review, has described  the scene: “The Herald 
t’ and the Record-American were like two tired prizefighters, 
’ battering each other in the middle of the ring, hoping to 

God the other would collapse first.” The death of the 
Herald-Traveler was followed a month later by the similar 
killing of the Daily News, in Washington, and then by the 
expiration of the Newark  News, Neither 
could be blamed on the FCC. And there 
effort by The  Wall Street Journal, CBS, 
the media to place the blame  elsewhere, 

It might  have  been placed on the 
Justice. In fact, it is not clear that any of 
had to lose a newspaper. In each case 

of these losses 
was not much 
or the rest of 

Department of 
the three cities 
the paper was 

sold to a cornpetit&,- and  the public had  no way of 
knowing  whether it could have been  sold instead to some- 
one who  would  keep it alive. That was not the concern 
of the selling  publishers,  who doubtless could get a better 
price- from the competitor, *but  it should have been the 
concern of the Justice Department, which  is  supposed to 
enforce the aptitrust laws.  Under those laws, the Supreme 
Court  has ruled, even a “failing”  newspaper  may  not 
be sold  to a competitor ccunless it is established” that he 
“is the only  available purchaser.” The Department has 
expressly  adopted  this standard in its own “merger guide- 
lines,” which  insist on “good faith efforts by the failing 
firm . . . to  elicit a reasonable offer of acquisition” from 
a noncompetitor. The Department’s role-or lack of 
one-in each of the three newspaper-killing  mergers  de- 
served more attention than  it got. r 

In Boston, the Herald-Traveler was sold on June 18, for 
$8.5 million, to the rival Hearst Corporation, which of 
course immediately  closed it down. The Justice Depart- 
ment had been  asked  to “clear” the transaction, and did 
so,‘ announcing in a three-paragraph press  release,  issued 
June 15, ,that i t  had informed the Herald-Traveler and 
Hearst it would not sue ‘to block  their plan, which “has 
been under study by the Antitrust Division  since  early 
in  May.” The release stated that the Herald-Traveler had 
recently lost its TV license and that the newspaper “has 

. suffered substantial operating losses  in recent years.” It 
avoided the crucial question of ‘whether a different pur- 
chaser might have been found, and simply recited Herald- 
Traveler’s claim that “if  the sale of the Herald-Traveler 
to the Record-American did  not go through the assets 
of the newspaper  would be liquidated.” Justice said 
nothing about the credibility of this threat, about whether 
the requirement of “good faith efforts” to find another 
purchaser had been met, or about anything else its study 
had found. As is customary, there had been no public 
djsclosurc that the Department was considering the matter, 
much less  any sort of hearing for the Boston public. 

In Washington a month later, when  Scripps-Howard’s 
Daily News was sold to the Evening Star for the reported 
price of $5 million, Justice was  even more passive and the 
public even  less  informed. The death of the Daily News 
came with  suspicious  suddenness-the announcement was 
made on the morning of July 12, the  last edition was 
printed that same afternoon-and the involvement of the 
Justice Department has  been ’the  wbject of conflicting 
reports. At the July- 12th press conference, according to 
The Wall Street Journal, the president of the Star, John H. 

THE NAnoN/JanurrPy 15, 1973 , 

Kauffmann,  “declined to say whether antitrust clearance 
had been obtained from the Justice Department.” Both 
The  New, York Times and The Washington Post quoted 
an unidentified Justice spokesman  as  saying that no clear- 
ance had been requested or obtained. 

Nonetheless, Joseph C. Goulden,  writing in the October 
issue of The Washingtonian, quotes Kauffmann  as  telling 
him: “The Justice Department was an obstacle in  terms 
of the amount of information we had to give to the 
Antitrust Division. They went  over the deal with a fine 
comb, and said, ‘O.K., go ahead.’ ” In a recent telephone 
interview with me, Kauffmann  denied this quote, and at the 
Antitrust Division, Gerald A. Connell,  chief of the Gen- 
eral Litigation Section,  co&rms that clearance for the 
deal was never sought or given. 

Asked why Justice was not  asked to clear the deal, or ’ 
at least informed of it, Kauffmann points out that there 
is  no legal obligation to give the Department notice. ‘!It , 

is a ‘right the papers have, not an obligation.” He claims 
the Department did  investigate the legality of the deal 
after it happened, “and  ,properly so.” Asked what .the 
Department or the courts could  have done at  that point 
if the deal had proved illegal,  Kauffmann  concedes that 
resurrection of the Daily  News would have been impos- 
sible, but suggests that “they could have gotten ,an  in- 
junction to prevent us from using  the Daily News masthead 
or subscription lists,” He says the secrecy and suddenness 
were motivated mainly  by  upcoming ‘labor negotiations, 
and denies  they  reflected  any fear that  the Justice De- 
partment might stop the merger-“I knew’ I could con- 
vince them of the rightness of the decision.’’  Kauffmann 
admits, however, that procedure did  reflect fear lest the 
Department seek to postpone consummation of the deal 
until its legality could be investigated. 

KaufEmann is right that publishers have no legal  obliga- 
tion to let the government know ahead of time when they 
plan to kill a paper through merger. In the case of bank 
mergers, the law requires thirty days’ advance notice to 
the Justice Department, and the Federal  Trade Commis- 
sion requires advance notice of essentially any merger 
whose  asset value exceeds $250 million.  Few if any  news- 
paper mergers  will  meet the latter test,  even though their 
importance to the ghblic-especially when they involve 
loss of a paper-is apt  to  be much greater than that of 
most mergers  worth $250 million, and of most bank merg- 
ers as  well. 

Under present law, the Antitrust Division is expected 
to maintain its  own guard against the consummation of 
possibly  illegal  mergers. Indeed, the head of the division 
has recently noted the problem of “midnight mergers,” 
and has voted to stop them  by  having  “available, in ad- 
vance, sufficient information concerning  the market struc- 
tures in our economy and sufficient data concerning firms 
within the market. . . .” Such  information  was scarcely 
needed in the case of the Daily News and the Star. Their 
deal was  plainly  illegal,  unless  justified by evidence that 
another purchaser could not be found, and the burden 
of showing that was on  the publishers. Moreover, 
rumors of the merger  were  rife in Washington-some  in 
published form-for .a good  while  before July 12. A 
minimally alert Antitrust Division  would have asked the , 
Star and Scripps-Howard  what  was  going ,on, or taken’ 

77 

I 



other precautions to  avoid  being caught flatfooted. Fail- 
ing-that, the Department, if it  had tried, might have suc- 
ceeded in getting a court to  stay consummation of the 
merger even within the few hours available after the an- 
nouncement on July 12. At best, the Antitrust Division 
was asleep at the switch, but i t  may have been called off 
the case by higher authori~.  The Administration’s fond- 
ness for the Evening Star, rival of the hated Post, is no 
secret, as illustrated by the exclusive  interview Mr. Nixon 
gave the  paper on the eve of the election. 

In Newark, the sellout of the News to the com- 
peting Star-Ledger, owned  by the Newhouse chain, was 
accomplished in a more subtle, two-step  maneuver. In 
September 1971, while the News was  closed  by, a strike, 
Media General, Inc., a freewheeling conglomerate that 
had bought the paper only the year before, sold the 
News’s Sunday edition and most of its physical assets to 
Newhouse for $20 million. As pointed out recently by 
Business Week, in this  “sweet deal” Media General got 
“more cash than the News seemed ‘to be worth,” and 
kept not only the’ paper‘s daily edition but $8 million 
worth of presses and a paper-recycling company whose 
annual cash flow exceeds $30 million. Richard Reeves, 
,writing in the Columbia Journalism Review, estimates 
that the 1971 deal left Media General “at worst,  coming 
out very  close  to  even” on its $50 million  investment  in 
Newark. 

With the News gutied, the Star-Ledger strengthened 
and Media General bailed out, the latter’s determination 
to keep the News alive after the strike was  widely  ques- 
tioned. Reeves finds indications “that Media General was 
willing to make at least a halfhearted effort to keep the 
paper alive”; Business Week says “Newspapermen and, 
analysts who have studied the Newark situation doubt 
Media General really intended to make a go of the paper.” 
Sure enough, the News lasted only four months after re- 
suming publication. The beauty of the anangement was 
that when the end came, it was  simply a matter of ceasing 
publication and leaving  Newhouse  with a monopoly. There 
was nothing left of the News for Media General to sell, 
and thus there was no transaction for even a vigilant Jus- 
tice Department  to study. 

78 

The 1971 deal that condemned the‘News did have  the 
blessing of the Department, whic! apparently could not 
see what’ was plain to other observers. In October 1971 
Justice issued a press release ’ saying it had informed 
the Newark publishers that it would not sue to block their 
agreement. The release noted ‘the strike and said that  the, 
paper “has experienced operating losses in 1970 and  the 
first  five months of 1971.” (NO reference was made  to 
the Department’s merger  guidelines,  which state  that  the 
Department “does not regard a firm as failing merely be- 
cause the firm has been unprofitable for a period of 
time, . . ,”) The release also noted, optimistically: “The 
agreement contemplates that the two  papers will continue 
to operate their weekday editions on a competitive  basis.” 

In thus clearing the  agreement, the Department fol- 
lowed its noma1 ‘practice- of giving no public notice that 
the matter was  being considered, no opportunity for a 
hearing, and  no reasons for ‘its ~ decision other than  the 
cryptic notations in the press release. ,In the Newark case, 
however, a correspondence ensued  between the Depart- 
ment and the Institute for Public Interest Representation 
at the Georgetown University  Law Center. Victor H. 
Kramer, the institute’s director, wrote Attorney General 
Mitchell  asking to know the “criteria or standards of law 
or policy” on which the Department had based its de- 
cision, and asking to see, under the Freedom of Informa- 
tion Act, the relevant internal m’emoranda. 

Richard Kleindienst, then Deputy Attorney General, 
replied  magisterially that the Department had decided 
“prosecution would  not  be appropriate,” and  that “the 
reasons for this determination are suggested- in the press 
reIease.” More informatively, he went on to reveal that 
“a preliminary form of the Newark agreement and certain 
background data were  informally submitted, by counsel 
for the Newark papers to the Antitrust Division in the 
summer of 1971,” and that “Naturally, there are certain 
staff memoranda analyzing and commenting upon the 
various considerations involved. . . .” He further disclosed 
that “Meetings  were  held  with counsel for the Newark 
papers, these matters were  discussed,  and the tentative 
views  of the division  were orally communicated to them. 
Thereafter, major changes were  made  by the parties in 
the form of the Newark  agreement.”  Kleindienst  refused, 
however, to produce any of the Department’s papers on 
the case, claiming  them  to  be  exempt from the- require- 
ments of the Freedom of Information Act. I 

I The death by purchase of newspapers  in Boston, 
Washington  and Newark, and the role of ‘the Justice De- 
partment in letting it happen, raise a number of  questions. 
It does not appear that the Department in  any of these 
cases enforced the legal requirement that the publishers 
show the impossibility of finding a different purchaser. 
Perhaps the Department considered th,e requirement in- 
applicable to the Newark deal,  on the theory that the 
News would  survive to provide the Star-Ledger with 
competition on weekdays. If so, the Department was 
naive. 

One cannot know for sure, however,  what standards 
the Department did apply, or failed to apply,  as it  icqui- 
esced in these mergers. In fact, o,ne can know  scarcely 
anything about what happens in these cases. The secrecy 

i 
1 

THE NAmoN/Januory IS, 1973 



\ of the Department’s procedures gives the public no word 
I, that anything is going on, much less an opportunity to 
‘, be heard, when a deal,  to,,kill a newspaper is presented to 
‘, the Antitrust Division, is secretly  negotiated, and is de- 

clared immune from government  challenge. 
We have here an instance of the secret proceedings 

and the “secret law” that characterize so many dealings 
between fediral, agencies and interested parties. The 
phenomenon has proved all but impervious to the Free- 
dom of Information Act, as is shown by Kleindienst’s 
position on the Newark case. During the election  ca,m- 
paign Senator McGovern  proposed a seven-point “Fed- 
eral Code of Ethics” to deal with  qoverdmental  secrecy, 
but even  his program was  wide of this mark. He pro- 
posed the obligatory  disclosure of private overtures to the 
White House and of contacts between regulatory agencies 
and the executive branch, but said nothing aboutldealings 
between interested parties and  the Justice Department, 
the Internal Revenue  Service, or other regulatory  agencies. 

At least in the case of local-newspaper  mergers (and 
joint-operating agreements  as well), the problem should 
not be  difficult to Solve. These  events are important ‘to 
the public, they are irreparable and they are relatively 
rare (indeed, there are not many competing newspapers 
left to‘ merge). They ought to  be subject to advance 
notice to the Justice Department, to public notice and a 
public hearing before the Department reaches a decision, 
and to a public statement by the Department of the rea- 
sons for its decision. 

Another question springs from the fact that the pub- 
lishers involved in  the three newspaper  sellouts-Scripps- 
Howard and the Evening Star in  Washington, the Herald- 
Traveler and Hearst in Boston, and at least Newhouse 
in  Newark-are  all friends and supporters of the Nixon 
Administration. The secret, mute, pliant role of the Jus- 
tice Department in letting the mergers go through is thus 
more than a little reminiscent of the TTT affair.  President 

- Kauffmann of the Sfar denies  “categorically” that the 
White  Houqe  was ,apprised in advance of the Star-News 
deal, but such contact may  well have been  unnecessary, 
giyen  the ’record of this Administration. 

Finally, there is the question why the press and the 
broadcast media  showed no curiosity about the Justice 
Department’s handling of these matters. These are the 
same media that covered rather thoroughly the  ITT affair 
(at least after Jack  ‘Anderson brought it  to  light), and 
that flayed the FCC at length for its role in the death of 
the Herald-Traveler. It may be, of course, that the subject 
was unnoticed or was not considered newsworthy, but 
other explanations suggest  themsklves. Jack Anderson, 
for example, ‘might have  been expected to pick up the 
rather  fragrant aroma of ‘the midday merger in  Washing- 

- ton, but his  column  is distributed nationally by United 
Feature ,Syndicate, owned by Scripps-Howard. Senator 
McGovern, in his “Federal Code of Ethics” campaign 
speech, might well  have cited the newspaper  deals  among 
his examples of the Nixon Administration’s “abuse of 

’ government power on behalf of special interests.” If he 
had, it  would have been interesting to see what coverage 
he received in the numerous newspapers  owned  by the 
publishers  involved. If he had cited the Washington‘  deal, 
it would ‘have been especially interesting to check the 

‘ T H E  NAnoN//anumy 15, 1973 

coverage by the Up1 wire  service,  owned  by  Scripps- 
Howard. The answer thus may be  that some  “special 
interests’’ are  more special than others. There are some 
that benefit not only from abuse of governmental  power 
but also from abuse of the media  power  they  command. 

Media Monapoly, the FCC 
, and the Public Interest 

The public’s stake in media diversity  figured  promi- 
nently in media commentary on the death of the Herald- 
Traveler. Commentators attacked the FCC for its WHDH 
decision,  which  allegedly killed the paper, and claimed 
the commission  was in $act  undermining the policy it 
purported to promote. Wlhat is curious in this  is that 
critics of the WHDH decision fastened on that case, and 
that case alone, as an occasion to invoke the value of 
fending off monopoly from  the mass  media. Yet  in  fact 
the WHDH decision  was a unique and aberrational action 
by the FCC. While the media  assailed the commission for 
failing in that case to promote media  diversity  in  Boston, 
they have ignored the FCC’s far more typical approach 
to the problem of media monopoly,  which is to feign  con- 
cern and do nothing. Even more obstinately than the 
FCC itself, the media ignore the whole subject of media 
concentration. 
’ Concentration of ownership is a dominant fact.of press 
and broadcasting operations in this country. Newspaper 
chains now control more than half the nation’s  daily 
newspapers (and more than 60 per cent of the circulation) 
and are fast acquiring the rest. At  the local level,  daily- 
newspaper monopoly prevails almost everywhere. And 
there are some ninety-three instances in some eighty-five 
cities  where the owner of a daily newspaper also owns a 
local TV station. 

The exjsting antitrust laws,  even  assuming the Justice 
Department enforced them against the media,  would  have 
a limited effect on concentration. They do not apply ’to 
the chains, since their newspapers are in different-cities, 
and they do not reach newspaper monopolies unless the 
monopoly is created or maintained by improper means. 
.Their impact on newspaper-TV combinatioqs at the local 
level has never been tested. Almost every attempt in re- 
cent years to create a new combination of this kind has 
been met  with threats to sue by the Justice Department, 
whereupon the companies involved have backed down 

79 



rather  than go to court and establish a precedent. (This 
happened most recently in Portland,, Ore. where  New- 
house, owner of the two  dailies and a half-interest in a 
TV station, won FCC approval to acquire the  other half- 
jnterest but gave up the plan when Justice threatened a 
suit.) But  the Department has never under the antitrust 
laws1 challenged the renewal of a TV license ‘held by a 
newspaper in the same city, and it is not likely to start 
now. Such attempts might #ail in- any event, and at best 
they  would have to be fought out through long trials on 
a city-by-city basis. 

The FCC, in contrast, almost certainly has au- 
thority to decline to grant TV licenses, or license renewals, 
to the owners of local daily papers. In fact,  for  more 
than four  years the FCC has been considering adoption 
of a general rule to that effect. This is the most  significant 
attempt to deal with media concentration in this country 
since 1941-44, when the FCC similarly  examined  news- 
paper ownership of radici stations (and ultimately declined 
to adopt a rule banning such ownership,  promising in- 
stead to deal with the problem on a case-by-case basis- 
which it has rarely .done). The FCC‘s handling of the 
newspaper-TV issue deserves attention, and so does the 
news  media’s coverage of that handling. 

In the thirty years since the FCC last inquired into 
newspaper-broadcast cross-ownership,  two  developments 
‘have transformed the media landscape, The rise of the 
colossus of television and the almost total envelopment 
of newspaper monopoly  have made it obvious that any I 

concern over media concentration must focus on news- 
paper-TV combinations. FCC Chairman Dean Burch, 
concurring in the commission’s  rule-making proposal (but 
without indkating how he would  eventually vote): has 
put the problem succinctly: “There are only a few daily 
newspapers in  each large city and their numbers are de- 
clining. There are only a few powerful VHF stations in 
these cities and their numbers cannot be increased. 
Equally important, the evidence shows that the very large 
majority of people get their news information from these 
two limited sources. Here then are the guts of the matter,’’ 

(In fact, newspaper-TV cross-ownership has probably 
done much to promote newspapdr  monopoly. If the Bos- 
ton Herald-Traveler vas kept alive  by  subsidies from its 
TV station-as the media were at pains to point ‘out- 
the  more typical effect of newspaper-TV combinations 
has been to kill off competing papers that lacked a local 
TV affiliation. This, was illustrated most recently-with- 
out media notice-by the death of the Daily News in 
Washington, where both surviving  dailies  own local TV 
stations. Goulden suggests in his Washingtonian article that 
the FoTt Worth Press, another Scripps-Howard paper,. 
may soon follow the Daily News into the ,graveyard. That , 

would not be surprising, since the Press is the only one 
of four dailies in Dallas-Fort Worth without a local TV 
affiliate.) 

Concern over media concentration, and local news- 
paper-TV combinations in particular, was not a bureau- 
cratic figment of the FCC. Vice President Agnew,  his 
political motivation notwithstanding, raised a real issue 
in his speech at Montgomery, Ala., in November 1969. 
“The American people should be made aware of the 

trend toward monopolization of the great public informa- 
tion vehicles and the concentration of more and more 
power  over public opinion in fewer and fewer hands,” 
Agnew declared, and went on to attack newspaper-broad- 
cast combinations specifically (albeit only  those of The 
Washington Post and The New York Times). The Presi- 
dent’s  Commission on Violence recommended in its 1969 
report  that “private and governmental institutions en- 
courage the development of competing news media and. 
discourage increased concentration of control over  exist- 
ing media.” Hubert Humphrey-who, like Agnew, has 
since dropped the subject-wrote in a syndicated news- 
paper column in December 1969 that “the really serious 
questions involving the media should be continually 
raised,” and  lncluded among those questions, “Is there 
too much concentration of media ownership?” and 
“Should newspapers be prevented from owning broad- 
cast stations in  the  same city?” 

Congress itself, by passing the Newspaper Preservation 
Act of 1970, espoused a policy  designed to preserve in- 
dividual ownership of the two newspapers in a city in 
order to provide “separate and independent voices”; the 
policy  applies at least as strongly to separate ownership 
of a newspaper and a TV station, where there is no need 
to sacrifice economic competition through an antitrust 
exemption. (Nonetheless, many of tli‘e publishers  who 
led the lobbying for the Newspaper Preservation Act- 
such as Scripps-Howard, Newhouse, Hearst  and other 
chains-hold TV licenses in cities where they publish 
newspapers and are now lobbying equally hard to defeat 
‘the FCC‘s proposed rule.) 

The public% opinion on this subject has gone strangely 
unsolicited. In the fall of 1970, however, a Gallup poll 
on public attitudes toward the media,  Commissioned  by 
Newsweek, contained some questions on concentration. 
The story was rather vague, and there is no guarantee 

80 Twe mnoN/Janumy 15, 1973 



it was not affected by the corporate bias of the maga- 
zine’s  owners-proprietors also of The Washington Post 
‘and a TV station in Washington. Nonetheless, the re- 
ported results were  interesting,  especially since the media 
have not exactly  drilled the subject into  the public’s  con- 
sciousness. 

Newsweek began, “But people did not seem to be of 
a mind to tamper very much with how the press is run 
-or owned.” It went on to report what seemed to be a 
different story: “Should  newspaper  chains-joint owner- 
ship of several papers in different cities-be permitted? 
Sixty-four per cent say yes, only  twenty-four no. Should 
a chain also be allowed to control broadcasting stations? 
Half of those approving of chains said yes, 35 per cent 
no.” Newsweek did not say it, but this  seems to mean 
that 46 per cent, a majority of those responding, either 
would not permit chains or would not allow  them to con- 
trol broadcast stations, (Twenty-four per cent opposed 
chains entirely, while 35 per cent of the 64 per cent who- 
approved of chains amounts to another 22 per cent.) A 
final item was reported by Newsweek without comment: 
“What about joint ownership of the newspaper and a TV 
station in a city  with  only one’paper? Forty-four per cent 
said no, forty-one per cent yes.” 

The most potent expressions of concern over media 
concentration have  come from the Department of Justice 

a and, in response, from the FCC. In August 1968 the 
Department, in a filing  with the FCC, pointed to “the 
existing concentration of media ownership in many of’ 
the major cities,” and recommended that the commis- 
sion do something about it-namely, adopt a rule divoro 
ing the ownership of  daily  newspapers  and TV stations 
in the same city. The proposal was a bombshell which 
the newspaper and broadcast industries have been striving 
ever  since to defuse. q e  FCC entertained “comments” 
on the proposal for a prolonged period. Four times it 
extended the deadline at  the request of the National 
Associatibn of Broadcasters (NAB). Finally, in April 
1970, instead of making a decision, the commission 
simply repeated the proposal, this  time as its own, for 
more comments. , 

Specifically, the FCC suggested a rule requiring the 
owners of daily  newspapers and TV stations in  the same ’ 
city-and  likewise of daily  newspapers and radio sta- 
tions, of which there are some 230 instances-to sell 
either the station or the newspaper  within  five  years. Far 
from being Draconian, the proposal would  have a gentle, 
cushioned impact. By allowing divestiture within five ’ 

years, it would  “forfeit” no broadcast licenses-unlike 
the FCC’s  maligned  decision in the WHDH  case.  By ban- 
ning  only local combinations: it would  allow trades be- 
tween combination owners in different  ,cities. A special 
dispensation would  waive the capital gains tax on sales 
or exchanges  resulting from the rule. In addition, the 
rule would  be subject to  waiver in individual cases, spe- 
cifically if  id was  shown that the newspaper (or  the TV 
station, as in the case of UHF) could not survive with- 
out subsidies from its local cross-media amlate. 

(Few if any of the affected  newspapers,  however,  will 
need such subsidies. Most of the papers are, of course, 
monopolies. Of the approximately ninety-three news- 

T H E  N A T l O N / J O n U ~  15. 1973’ 

paper-TV combinations, some sixty-three  involve the only 
daily  newspaper  publisher in town. In eight others, the 
TV licensee is one of two  publishers  who share a monop 
oly through a joint-operating agreement. In al l  the re- , 
maining  cases  except  New York City-where the paper 
involved is  the Daily News, which  seems  solvent-there 
are now  only  two competing publishers, ‘each of whom 
typically has the morning or  evening market all to him- 
self, a situation in which the paper should be profitable 
if it even remotely  deserves to be. Even the Washington 
Siar, which according to Joseph Goulden was “losing 
money in box-car  lots” before buying out the Daily News, 
says it expects  miraculously to be in the black .on news- 
paper operations for the fourth quarter of. 1972.8) . 

The proposed rule would do .little to bring new or in- 
dependent owners into the mass media” the WHDH 
decision did-but it ‘would at least break up control of 
the dominant media outlets in each city. The result would 
be greater diversity an$ competition in local news  cover- 
age, in editorial points of view on local issues, in con- 
cepts of media service, and of course in  the economic 
sphere. There would be a freer flow of news, commentary ’ 
and criticism on the many stories in which one of the 
local outlets, or its owner,  was interested. Qne-  can’see- 
advantages at both ends, for example, if The Washington- 
Post were to swap its TV station in Washington €or the , 

one in Chicago  owned by the, Chicago Tribune, or for 
one of the newspaper-owned stations in Dallas or Houston. 

After reiterating in April 1970 the proposal made 
by’  the Justice Department in August 1968, the FCC 
started all over again with another protracted process 
of receiving  comments. This included four more exten- 
sions of time granted to the NAB and the American 
Newspaper Publishers Association (ANPA), before tlie 
process finally came to an end in August 197  1. It  is now 
more than a year since then, more than two and a half 
years since the  FCC first aired the rule, and mbre than 
four years since the original nudge by the Justice D e  
partment. Yet the FCC st i l l  has not acted, and according’ 
to reports last fall in Television Di.qest, an authoritative 



trade journal, it has put the newspaper-broadcast proposal 
“on the  back burner.” 

The reasons for the delay are not hard  to find. The 
FCC’s proposal has been the target of all-out oppositioh 
by the newspaper and broadcast industries. NAB alone 
has raised and spent more than $300,000 in the fight. , I t  
has hired Lee Loevinger, who resigned  as  an FCC com- 
missioner in 1968 to represent broadcast interests, as 
special counsel to present its case to the FCC. Numerous 
“studies” opposing the rule have been commissioned from 
the academic world and elsewhere (conspicuously absent 
is a public opinion poll),  and scores of opposing com- 
ments prepared by  Washington  lawyers have descended 
on the FCC. (ANPA tells the commission that opposing 
comments have come from “more than 150 responsible 
and informed publishers, broadcasters, press associations, 
and other spokesmen for  the nation’s  newspapers and 
broadcast stations”; while the proposed rules “have been 
supported so far  by a total  of only  five  pleadings.”) Mean- 
while, the industries have lobbied extensively to arouse 
opposition to the proposal from Congress and the White 
House. 

And through it all the nation’s news outlets, with  only 
the fewest  exceptions, have somehow  overlooked the 
story. The FCC‘s proposal to break up some,ninety news- 
paper-TV combinations in cities throughout the country, 
and some 230 newspaper-radio combinations, has re- 
ceived scant notice nationally and even  less on the local 
level where its effect  would be felt. As those legions of 
“responsible and informed  publishers [and] broadcasters” 
have filed comments with the FCC opposing the breakup 
of their local combinations, one wonders why so few of 
them have  found their actions worth reporting by  the 
newspapers and broadcast -stations involved. 

Under cover of the blackout, h e  industry’s  lobbying 
campaign has paid off handsomely at the White House. 
The Administration’s two chief  spokesmen on media 
matters, Herbert Klein, communications director, and 
Clay T. Whitehead, director of the Office of .Telecom- 
munications Policy, have  made  the circuit of broadcast- 
ers’ and publishers’ conventions expressing  White House 
opposition to  the FCC‘s proposal. At an NABl convention 
in 1970, for example, Klein “praised newspaper  owner- 
ship of stations.” Whitehead  told  the ANPA convention 
last April that adoption of the proposal “would  be a great 
mistake,” adding: “We are much more concerned about 
performance than who gets to own  ,what.” President 
Nixon himself  may  have  conveyed the same message dur- 
ing the private meeting he held  with thirty leading broad- 
cast executives at the White House on June 22. By 

’ supporting the industry and opposing the FCC‘s proposal, 
the White House is repudiating the position of its own 
Justice Department, which has continued to urge the 
FCC to adopt the rule. 

Meanwhile, local media concentration is kept  in 
suspension-and the status quo preserved-by a game of 
legal salugi whereby the FCC and the courts keep a reso- 
lution of the issue away from  the public.  With the unique 
exception of the WHDH case, the commission and the 
courts have been taking the position that chdleiges  to 
the renewal of broadcast licenses held by local daily 

82 

newspapers  should not be considered on a case-by-case 
basis, since nonrenewal would  mean “forfeiture” of the 
license. The issue should be considered instead, they 
have declared, in the context of an across-the-board rule 
such as the FCC has proposed,- since that would  allow 
for sale or exchange ‘of the license  involved (or of the 
newspaper). 

In February 1970, for example, the  Federal Court of 
Appeals in  Washington sustained the FCC‘s renewal of 
one of the broadcast licenses  held  by the media empire 
of the Mormon Church in Salt Lake City, but only  be- 
cause the FCC “is seriously  engaged in a sweeping  policy 
review” of local media concentration. Last June, more 
than two years later, another panel of the same court 
simiIarly  upheld the FCC‘s action in renewing,  without 
a hearing on  the concentration issue, the T-V license held 
by the Evening -Star in Washington. Again the court 
relied on the  fact that “the FCC is currently investigating 
-in the context of the rulemaking  proceeding-whether 
it should adopt rules  which  would  require divestiture by 
newspapers or other multiple owners in a given market.” 
But the FCC, after  four years, continues to stall. 

The  apparent objective of those who  oppose the rule, 
both within and outside the commission,  is to keep the 
proceeding on ice at least until next summer. By then 
the FCC will  have lost Commissioner Nicholas ,Johnson, 
who strongly favors the rule (his term ends in June) , and 
probably also Chairman Burch, who  may favor it  (he is 
expected to  resign), Nixon  replacements can be expected 
to be safe for the industry on this  issue. (So, probably, 
can Commissioner  Benjamin L. Hooks, whom  Nixon 
appointed last summer to fill  one of the Democratic seats 
on the commission. Hooks, who  is black, has stood up 
vigorously €or the interests of minorities,  while  voting 
the industry line on other issues.) 

Case-by-Case Approach: 
The Saga of KRON-TV 

Turning to the arguments on the proposed rule, one 
finds-with a certain -dizzy  feeling-that  while the FCC 
has rejected the case-by-case approach to renewal pro- 
ceedings on the ground that  the newspaper-broadcast 
issue should be handled  by rule making, the chief  ground 
on which the commission is urged to reject the proposed 
rule is that the issue should be handled through the case- 
by-case approach. As ANPA  puts it, “The commission’s 
asserted objectives of promoting diversification of view- 
points and economic competition in local markets can 
best be achieved on an ad hoc basis.” And  Herbert Klein 
of the White House, addressing an NAB meeting, chimes 
in: “While there is always a danger in having too much 
power in the hands of a few,’ cases ought to be examined 
individually. A blanket rule applying  to everyone is not 
the answer.” 

Until recently, ,the case-by-case approach was  easy to 
advocate because it  had never been tried. It may now be 
examined, howeyer, jn the one case where the FCC has 
undertaken that kind of inquiry into alleged  abuses of 
media cross-ownership, KRON-TV of San Francisco is 
owned by the Chronicle Publishing Co., publisher of the 
city’s only morning newspaper (and  partner, since 1965, 
in a joint-operating agreement with the only evening  news- 

THE NATIoN/Junumy 15, 1973 



a 

paper, the Hearst-owned Examiner). The case that has 
been brought charges distortion of neys  ,on the TV sta- 
tion to advance the owner’s  newspaper interests; distor- 
tion of the newspaper’s contents to promote the owner’s 
TV interests; and distortion of TV news to promote the 
owner’s interest in obtaining cable-TV franchises in  the 
San Francisco area. 

Ordinarily, allegations that a broadcast licensee has dis- 
torted the news to, further his  own interests will not be 

, given a hearing by the FCC. It is not that  the commission 
condones such conduct; on  the contrary, it  has declared 
that “slanting of the news amounts ,to a fraud upon the 
public and is patently inconsistent with the licensee’s  ob- 
ligation to operate his  facilities in the public interest.” 
The reason  lies, rather, in the FCC‘s declaration that  it 
will  “eschew a censor’s role, including efforts to establish 
news distortion in situations where government interven- 
‘tion would constitute a worse danger than the possible 
rigging  itself.” The FCC therefore will not inquire into 
charges of news distortion unless pfesented with a special 
sort of evidence-“substantial  extrinsic  evidence of mo- 
tives inconsistent with the public interest.” To illustrate 
the kind of “extrinsic evidence” that would  meet  this  test, 
the commission  has  regularly  offered one example:  “testi- 
mony of a station employee  concerning  his instructions 
from management,” ,or documentary evidence of such in- 
structions. “For example, if it is asserted  by a newsman 
that  he was directed by the licensee to slant the news, 
that would  raise serious questions as to the character 
qualifications of the licensee. . . .,’ 

Given this evidentiary threshold, it becomes apparent 
that if cases can  only be ‘‘examined individually,” as Her- 
bert Klein  suggests,  they are unlikely to be examined, at 
all, and not necessarily because abuses do not exist. Not 
many  newsmen  will  be  willing to blow the whistle on their 
employer by presenting the FCC with,  evidence of im- 
proper directives from management, an act that must be 
done publicly and is  very  likely to ruin the career of the 
newsman who does it. 

However, in the KRON case that is what happened. 
Albert Kihn, a news cameraman who worked for KRON 
for eight  years, became disenchanted with  events in  the’ 
newsroom, kept a diary and collected  evidence, and in 
the fall of 1968, when the station’s’ license  was up  for 
renewal,  told his story to the FCC. (Kihn has not since 
been regularly employed in broadcast journalism.) On the 
basis of Kihn’s  allegations, the FCC held up renewal of 

\ 

- THE NATION/JUW~P~ 15, 1973 - 

the license and ordered a hearing to determine whether 
“the licensee  has attempted to slant news and public ,af- 
fairs programs to serve its business interests.” 

,The hearing was held in San Francisco for thirty-seven 
days in 1970. On  March 1, 1971, the FCC‘s hearing ex- 
aminer, Chester F. NaFmowicz,  Jr.’,  resolved  all the issues 
in favor of the KRON management and recommended re- 
newal of the license. The FCC must  review  this  recom- 
mendation and make the final  decision (subject. to court 
appeal),  but as yet-almost  two years later-it has not 
done so. Meanwhile, KRON continues to operate on +e 
license  issued in 1965 and not removed in 1968. When 
another three-year renewa1 period fell due in the fa l l  of 
1971, the station did  not even f le  a renewal applica- 

, tion. It thus-avoided the “petitions to deny” filed  against 
all the other major San Francisco TV stations by  citizens’ 
groups complaining of discrimination in hiring and pro- 
gramming. KRON has also avoided,  by virtue of the 
FCC‘s hearing, any competing applications for its license 
that might  have been filed in 1968 or 1971. The lesson 
see,ms to be that, the way the FCC runs things, not having 

. a license is better than having one. ’ ,  
1 

The facts in the KRON case, as determined by the 
hearing examiner, have a good deal of relevance to the 
FCC‘s proposed rule on newspaper-broadcast combina- 
tions.  Notwithstanding  his conclusion in favor of the sta- 

, tion  owner, the examiner’s report demonstrates two  things: 
( I )  common ownership of more than one media outlet 
in the same  city, and of a daily  newspaper and a TV 
station in particular, does have harmful effects; and (2) 
the  case-by-case approach is ill-suited to dealing with 
them. 

Even  while exonerating the.KR0N management of any 
“abuse” of its newspaper-TV cross-ownership, the ex- 
aminer determined that  the public had been harmed by 
the comm,on control in at least one important instance. 
This occurred in  September 1965, when the Chronicle 
and  Hearst were about to put into effect the joint- 
operating agreement between their San Francisco news- 
papers. The agreement, signed in October 1964 but kept 

’ secret, not, only stipulated joint publication of the 
Chronicle ‘in  the morning and the Examiner in the after- 
noon (with a 50-50 split of all profits from both papers), 
but also  ‘eliminated what was then San  Francisco’s third 
daily, ‘the News-Call Bulletin, also published by Hearst. 

As the hearing examiner found, the story of the up- 



coming merger  began to  break in the week before its an- 
nouncement by the two publishers on September 10, 
1965. During this period two TV stations and various 
radio  stations,in San Francisco covered the story, report- 
ing “such things  as  meetings of unions  which  might be 
affected, and alterations on the physical plants of the 
newspapers inyolved.” But there was no coverage in any 
of San  Francisco’s three newspapers pribr to the Septem- 
ber’ 10th announcement, with the single  exception that on 
September 5 ,  “the Chronicle published a reference to it 
[the impending merger] based on a story from The New 
York Times wire  seqvice.”  Meanwhile, “no mention of 
the matter was made on KRON-Tv” before the pub- 
lishers’ announcement, 

The examiner found, as indeed  was admitted, that 
KRON stayed mum on orders from the station’s  chief ex- 
ecutive.  When the story began to break elsewhere, KRON 
newsmen “importuned their superiors for permission to 
cover the story,,, but were denied. The station’s  chief  ex- 
ecutive,  though a vice president of the Chronicle Publish- 
ing  Co.,  was not aware of the joint-operating agreement, 
and at this point telephoned the Chronicle’s publisher to 
“ascertain the validity of the rumors.” But the publisher 
“refused to comment,“ whereupon the station chief  “is- 
sued the instructions which  blocked the KRON newsmen 
from broadcasting the story until the newspapers issued 
a statement on the matter.” 

The examiner  concluded that this  was “a reasonable 
reaction to a unique and delicate situation, rather  than an I 
attempt to suppress news.”  While  “obviously a local news- 
paper merger was  highly  newsworthy,”  any coverage by 
KRON “would be publicly regarded as  based on ‘inside’ 
information,” and since the station had no inside informa- 
tion, the public would have been  misled. It was a situa- 
tion  “where neither course was free of hazards,” and 
therefore “a decision to say nothing was not unreason- 
able.” 

It follows, then, that the newspaper-broadca’st tie was 
necessarily harmful to the public’s interest in the news. 
Whichever course the station took, the public would suf- 
fer-either through not hearing of a “highly  newsworthy” 
story, or through being  misled into thinking  it  was getting 
inside information when  it  wasn’t. The situation, more- 
over, may  well  have been deliberate, but it was not 
unique. A similar problem arises  whenever a broadcast- . 

ing station is confronted with a potential news story in- 
volving a commonly  owned newspaper, or Vice versa- 
occasions by no means rare in these days of public in- 
terest in  the mass  media and  the frequent controversies 
involving  them. 

Several other incidents in the KRON case show 
the  difficulties of proving that common ownership had any 
effect on the station’s  news  coverage. Even when man- 
agement has plainly ordered special treatment for stories 
affecting  its other media interests, the motive for  the 
order may be impossible  to  prove, or i t  may  be argued 
that no harm was done because there is no proof that 
the order was carried out. Thus, Kihn produced for  the 
FCC two memoranda issued  to the KRON news  staff. 

’ The first required clearance by one of the station’s three 
top executives before’ the broadcasting of  any story “re- 
lating to the public relations image  of  any radio or tele- 

, 

vision station in the 50 states and their parent companies 
and/or networks . . .,” adding that the order did not 
apply to any  publishing company “except, of course, the 
Chronicle Publishing  Company.” The second stated: 

You are all aware of company  policy  regarding  the 
reporting of labor  strife  within the broadcasting  industry 
and/or local newspapers. Howevkr, it has become ap- 
parent  that some of you do not  understand  the full ’ , 

intent of this  policy. It is therefore  mandatory that any 
story relating to  broadcast  industry  labor  problems 
and/or’ local  newspaper  problems  be  cleared  with the 
News Director before airing. , . . 
KRON witnesses  testified that the motive behind the 

memos  was something other than self-interestedmews  dis- 
tortion. (The first was designed “to promote accuracy in 
stories concerning that with  which [the management] was 
personally familiar,” the second to counteract the feared 
pro-labor bias of the news staff.) The hearing examiner, 
however, found it unnecessary to consider the issue. Al- 
though a former KRON assignment editor testified “that 
the existence of these  memos resulted in  self-censorship 
by newsmen,” the examiner dismissed  them from consid- 
eration because “the record does not identify  any story 
that was not covered, or that was  covered  differently,  be- 
cause  these  memos  were extant.” 

In other situations it was clear enough that a story was 
covered, not covered, or covered in a particular way 
under orders from management (lacking “extrinsic  evi- 
dence” of this fact, the FCC would not have set the issue , 
for  hearing).  The problem was to prove that management 
had  given  an order from improper, self-interested  motive. 
The examiner laid down a strict burden of proof, ap- 
proaching the standard  for conviction of a crime.  Since 
the FCC eschews “the role of a censor imputing improper 
motivation for programming of which it disapproves,”  he 
said, “adverse conclusions under this  issue are to be 
reached only if KRON’s improper motives have been es- 
tablished by the most clear, convincing  and  unambiguous 
evidence.”  Several incidents illustrated the problems of 
showing improper motive by  this standard, and perhaps 
by  any  other. 

One involved the municipality of South San Francisco, 
at a time when the Chronicle was competing there for 
the CATV franchise, KRON’ newsmen  were told, in a 
memo from the news director dated December 20, 1966: 

Between now and the first of February, let us con- 
centrate a little heavier on South San Francisco-if 
warranted. HPS would like to make those  people  happy. 
. . . [“HPS’ was Harold P. See, president of KRON-TV 
and  also of the  Chronicle-owned  cable-television  corn- 

A second memo from the news director, dated February 
6, 1967, ordered coverage of a library dedication in South 
San Francisco and added: “HPS wants  to make sure  that 
the mayor of South SF is prominent in any  film  we  do!’, 
KRON covered the dedication, but most of the film it 
took  was ruined by the laboralory, a fact that led See 
to -write a letter of explanation to  the Mayor of South 
San Francisco. See admitted the letter “was  motivated 
by CATV considerations,” but denied that “the dedica- 
tion  coverage  was related to a CATV interest.” 

Weighing this evidence, the examiner found that it 

pany.1 

84 



demonstrated “an unusual interest in a political figure,” 
but  did  not prove that See’s  motive in ordering the cov- 
erage arose from the CATV interest. See denied such a 
motive, and there was ,“no direct evidence in contradic- 
tion,” the examiner said.  “While such an intention might 
be inferred from . . . [(the] February 6 memo, the in- 
ference could only be based on a conjectural choice of 
possible  motives for See’s interest in South  San Francisco, ’ 
If KRON is to be  convicted on circumstantial evidence, 
the circumstances should be considerably  less ambig~ous.’~ 

Proof of the motive for a news  decision  is not sup- 
plied, moreover, by’ a statementt of the news director. 
Several KRON newsmen  testified that, in the South San 
Francisco incident and on another occasion  when KRON’s 
president ordered unusual news  coverage  to coincide with 
the Chronicle’s application for a CATV franchise, they 
asked  !the  news director the reason for the special ,treat- 
ment, and he “responded that the coverage was relative 
to the seeking of a CATV franchise in that area.” The 
examiner held this evidence to be “without probative 
weight.” He explained: 

The indlviduals to whom [the statements]  were  at- 
tributed  were middle management  personnel whose 
duties  were  related  to the operation of KRON as a tele- 
vision  station,  not the business  activities of either  the 
station  or  its  owners. If, m fact, KRON programming 
was being  used  to  advance Chronicle’s business  interests, 
it would  have  been  necessary to issue appropriate  orders 
to these  people, but it would have been  neither  neces- 
sary nor  natural to have  informed  them of the  motives 
for such .orders. Hence, there is no presumption that 
their  statements in this area  are based on actual knowl- 
edge. 
Proof of the business  motive for a news directive can 

come, then, only from an  executive  high enough on the 
corporate ladder to be involved in the business  activity. 
And as the examiner says, i,t would be “neither necessary 

THE NAnoN/Janumy 15, 1973 

nor natural” for such an executive to declare his improper 
motive. As long as top executives have ,the minimal 
prudence not to incriminate themselves out of their own‘ 
mouths when  they dictate news  decisions, there is ap- 
parently no way to produce the necessary “direct ;roof” 
that their motive  was improper. 

The examiner’s  analysis of newsroom procedures also 
disclosed a dismal view of the professional journalist. In I 

the examiner’s opinion, when a newsman  assigned to a 
story asks the reason for the coverage, and is given a, 
reason by the news director, there is no basis for assum- 
ing the answer to be honest. As he explained: 

. . . If a newsman  disagrees  with an  assignment or 
editing he can voce his objection with some assurance 
that his  opinion will be  considered.  While  final  decision 
remains in the hands of a supervisor,  he will tend  not 
to  simply give orders to a disagreeing  employee  but to 
provide some explanation for (his action. Only thus can 
friction be avoided  when  the  newsman,  who is his own 
boss while covering the  story, is obliged to  conform to 
the decisions of others  with  respect to assignment  and 
editing.  However, since the supervisor’s  motive is usually 
not to conduct  an  exchange of  ideas, but to secure the 
cooperation of his  subordinate, his explanation for his 
actions  may or may not be  candid. 

Thus, it is no part of the journalist’s function to know 
the reason for what he is  doing. If he asks, he may have 
to be given a reason, but only to avoid “friction” and 
“secure [his] cooperation.” .The journalistic process will 
work just as  well, the management and the news  director. 
will be acting just as legitimately,  regardless of whether 
the reason given is “candid.” 

Even if a top executive is foolhardy enough to 
admit an improper motive in the  hearing of someone who 
will  testify to the fact, he still has a line of protection. 
In two incidents in the KRON case,  newsmen  testified 
that they had indeed heard such s,tatements from the 
mouths, or in the presence, of members of .top manage- 
ment. Not surprisingly, the executives denied it, so the 
issue became a conflict of credibility between them and 
the newsmen. The examiner in both cases believed the 
executives and discredited the newsmen: One may wonder 
whether the contrary result would  ever be reached, given 
the FCC‘s reluctance to declare a broadcaster a liar; , 

especially as ‘to  his own motive, and  given also the steep I 

burden of proof the examiner adopted. 
In any event, this ‘is the issue the case will come 

down to. Even after the initial hurdle is surmounted by 
employee  testimony as to questionable  news orders from 
management, and after .the other obstacles  embedded in 
the case-by-case approach are overcome, the FCC will 
have to determine which of two  witnesses is lying as 40 
the motive for a news  decision. 

A final example involved  alleged distortion of Chronicle 
editorial material to promote ‘the  owner’s interest in the - 
TV station. The FCC, in its hearing order,  had cited an 
allegation that a Chronicle column by Charles McCaBe ’ 
“had been censored because the article urged ‘citizens to 
contact the FCC about violence on television.’ ” At the 
hearing, McCabe testified that in  his  ten years of writing 
a daily column for the Chronicle, “perhaps a total of I 

less than, one hundred words has ever been censored 
from  the content of  my column,  with one exception”: 

I 
85 . 



a column on TV violence,  written ,after the death of 
Robert Kennedy,  which urged readers to complain to 
the FCC and which the newspaper had “killed outright.” 
McCabe’s entire testimony  was stricken from  the record 
by the hearing examiner-notwithstanding inclusion of the 
item in the FCC‘s hearing order-on the ground that in- 
quiry into what a newspaper prints would be incon- 
sistent with the  First Amendment. 

If this ruling was correct, it may be asked how the 
FCC, using. the case-by-case approach, can ever protect 
the public against the various possible  abuses of news- 
paper-broadcast cross-ownership that may  affeot the con- 
tent of the newspaper. The  FCC has not hesitated to 

\ denounce in principle the slanting gf content to promote 
an owner’s ancillary interests, and has considered news- 
paper content in a number of such cases. For instance, 
it has frequently considered (but always found a pre- 

‘ text for rejecting) charges that a newspaper discriminates 
in favor of i ts  own broadcast stations in  its TV and 
radio listings and related material. Also, the commission 
has considered whethsr the two daily newspapers in 
Minneapolis-St. ’ Paul used their sports coverage to coerce 
professional ball clubs into granting their broadcast rights 
to a local radio station jointly owned  by the papers. 

Yet in refusing to hear such testimony, the examiner 
had a point. Even though a newspaper’s right to publish 
does not include the right to hold a broadcast license, 
and even though the FCC correctly insists that distortion 
by a newspaper io promote  the interests of the station 
would be improper action by the licensee, and even 
though the FCC will hold a hearing only in the rare 
case presenting “extrinsic evidence” of such an abuse, a 
govemmental inquiry into what a newspaper prints qr 
does ’ not  print, and into its motive for doing so, must 
still cause discomfort. Whether or not  it would be un- 
constitutional, such an inquiry should be avoided  unless 
there is no other way to protect  the public’s interest in 
an undistorted flow  of news (an interest sharpened, of 
course, by  the absence of competing newspapers in the 
city). 

The objections to such a proceeding are not limited, 
however, to issues involving the content of the, news- 

’ paper. If it is undesirable €or the FCC to  probe  the 
news decisions and underlying motives of a newspaper, 
it is undesirable for-it to do the same thing with respect 

n 

’ to a broadcast, station. Yet  that is what the KRON hear- 
ing mainly  consisted ‘of. Whatever one thinks of the facts 
of the KRON case or of the hearing examiner’s  decision, 
that kind of inquiry is at best a necessary  evil,  being 
difficult to square with the constitutional freedoms of the 

’ broadcast press. But under the case-by-case approach, 
such hearings are the only protection the public has against 
the most flagrant abuses of power  by the owners of the 

3 dominant media outlets in cities throughout the country. 
As the KRON case illustrates, it is not much protection. 
In’ short, such hearings seem the worst of all possible 
worlds. Yet this is the case-by-case approach, so strongly 
touted by broadcasters, publishers and the White House 
as the preferred alternative to the FCC‘s proposed rule 
on newspaper-broadcast combinations. 

What we have, in,sum, is a shell  game. Outraged 
by the WHDH decision, broadcasters and publishers have 
persuaded the FCC to renounce the case-by-case approach 
to media concentration in favor of rule making. Ac- 
cordingly, the commission and the Court of Appeals have 

1 been refusing, out of deference to the pending rule-making . 

proceeding, to consider the, concentration issue when, 
licenses come up for renewal. This has now  gone on for 
more than four years, with no rule-making decision yet 
in sight.  Meanwhile, the ground is prepared for the FCC 
(eventually to abandon the proposed rule  on the  basis 
that the case-by-case  approach-the approach illustrated 
by the KRON proceeding-is better after all. I 

It is improbable that the Court of Appeals will tolerate 
the FCC‘s inaction indefinitely, and the industry is there- 
fore working on a permanent solution for its problem. 
It will be pushing in the new  Congress for a license- 
renewal bill that would extend the license period from 
three to five years and require renewal-regardless ,of 
any “petitions to deny” or competing applications-if  only 
the licensee has  made a “good faith effort” to serve the 
public. The bill  would prevent the FCC from considering 
media concentration in renewal proceedings, and would 
thus knock out permanently the case-by-case approach. 
I t  would’ leave a compliant FCC free to abandon the rule- 
making proposal, and hence to  walk  away from the prob- 
lem of media concentration in American cities. While 
waiting for the bill to pass,  however, the industry will 
find it useful to keep the rule-making proceeding alive, 
lest it lose its shield against  case-by-case action. The 
FCC can be expected to accommodate this desire. 

The Nixon Administration’s license-renewal  bill, an- 
nounced by  Clay  Whitehead in Qecember, is  sirnilat to 
the industry’s own proposal. It would  give the broadcasters ’ 
the five-year  renewal period and essentially  what  they 
want in the  form of nearly ironclad protection against 
challenges or protests at renewal time. In return for this 
financial security, it cleverly  seeks to require the station 
owners to censor network news  to  rid it of “ideological 
plugola” and “elitist  gossip.’’  While the controversies over 
news censorship and renewaI standards are  apt  to get  most 
,of the attention, the Administration bill, like  the industry’s . 
own,  would also prohibit the FCC from pursuing the 
case-by-case approach to media concentration. It would 
thereby assure perpetuation of the monopolized status 
quo in  the control of the nation’s newspapers and TV 
stations. 17 




